fredag 20 mars 2009

om natten

det var länge sedan jag låg själv i min säng.
såhär mitt i natten.
och var lycklig. och förväntansfull. och fantastisk.

känns som skövdelivet.
när den röda lampan lyste brevid sängen och Norah Jones var det enda som hördes.
ensam i mitt rum.
och vad jag skrev.
fast då med papper och penna.

det luktade så speciellt där.
mest i skultorp, men på viktoriagatan också.
kan ha varit möglet som hopade sig i kastrullerna i köket.
hårsprayen vi drunknade i varje morgon.
den intorkade ölen på all pant som låg och drällde här och där.
fukten av ångorna från de toklånga duschar som två flickor i 17års åldern så frebilt nyttjar.
kvällsmaten, bestående av "ostbricka" som lämnats framme i tre timmar.
eldoften från TV;n som stått på under hela eftermiddagen eftersom flickorna följde minst två program om dagen.
orangeröran som tillagades nästintill dagligen.
korv/pizzaoset som fastnat i jobbarkläderna.
eller kanske kärleken?
för det var mycket kärlek som pågick i resident lisara!
i alla dess former.

eller så kanske det helt enkelt är så att det luktar speciellt i skövde.

Inga kommentarer: